Kääritään hihat – Oikeat ihmiset oikeisiin hommiin

ElinaParhaimmillaan rekrytointiviestintä vahvistaa sekä toivottua brändimielikuvaa että tavoittaa juuri oikeat ihmiset. Pahimmillaan se jättää kolkon fiiliksen ja harmituksen. Jos työpaikkahakemuksen jättänyt ei saa edes kuittausta vastaanotetusta hakemuksesta tai hakuprosessin etenemisestä ei viestitä selkeästi, työpaikkailmoituksen ”avoin, tehokas ja innostava”-trio ei kuulosta vakuuttavalta. Rekrytointiprosessi vaatii aikaa ja resursseja – sekä viisaita valintoja.

Source Creative ja Mercuri Urval yhteistyöhön

Source hoitaa jatkossa kaiken Mercuri Urvalin rekrytointiviestinnän. Mercuri Urval hoitaa tuttuun tapaan ammattitaidollaan hienotunteisen rekrytointiprosessin ja ne viisaat valinnat. Source sai yhteistyön myötä minusta uuden tekijän riveihinsä; olen jo useamman vuoden tehnyt yhteistyötä Mercuri Urvalin kanssa. Tästä on hieno jatkaa, ja varmasti kehittää myös uutta!

Printti, digi, #rekry – mitä laitetaan?

Kanavavalinnoissa voidaan hyödyntää monimediaratkaisuja, jolloin digitaalisten kanavien näkyvyys vahvistaa printti-ilmoitusten viestiä ja tarjoaa hakijoille tarvittavia lisätietoja. Printti-ilmoituksia käytetään usein brändimielikuvan vahvistamiseen laajalle kohderyhmälle. Esimerkiksi Helsingin Sanomien työpaikkasivut on klassikko, joka on tosin keventynyt vuosien saatossa melkoisesti. Tavoittavuus on kuitenkin kova, viikonlopun Hesaria lukee lähes 700 000 silmäparia. Printti ei ole kuollut, se kulkee käsi kädessä digitaalisten kanavien kanssa. Toki digitaalinen näkyvyys on elinehto. Erilaisilla nostoilla verkossa voidaan tavoittaa myös tekijöitä, jotka eivät aktiivisesti etsi työtä. Jos työtehtäviin etsitään diginatiivia, olisi synti olla hyödyntämättä digitaalisia kanavia näkyvästi.

Rekrytoinnin nousevat trendit

Rekrytointi-ilmoittelun ei tarvitse myöskään aina olla vakavaa. Myös kampanjan jälkeen kekseliäällä jälkihoidolla voidaan vahvistaa positiivista mielikuvaa. Brändimielikuvan ytimessä on tyytyväinen ja innostunut henkilökunta, joka toimii brändilähettiläänä vieden viestiä verkostoilleen. Viestin tulee olla aito ja helposti jaettavissa.

Video nousee esille niin työpaikkahaastatteluiden toteuttamismuotona kuin mahdollisuutena viestiä elävästi ja mielenkiintoisesti työpaikasta. Videon avulla voidaan tuoda hakijan silmien eteen aito ympäristö ja ihmiset, herättää se kysymys; olisiko tuolla juuri minun paikkani, miltä tuntuu? Video on elävä.

Työnantajat haluavat tekijöitä ja persoonia, sitä vahvaa asennetta ja nälkää. Nähtäväksi jää, kuinka rohkeita ja kekseliäitä rekrytointikampanjoita tulevaisuus tuo tullessaan perinteisempien keinojen rinnalla.

Elina Lukka