Asiakaskokemusta ja kapakkatappelua SuomiAreenalla

Asiakaskokemuksesta puhutaan tällä hetkellä lähes tauotta ja puheessa ei tosiaan ole mitään väärää. Kukapa tekisi yhteistyötä, jos suhde on kuin tervanjuontia ja kokemus vain tuntuu pahalta.

Olin maanantai-iltana kuuntelemassa SuomiAreenalla Porissa kapakkatappelua, ”väittelyä”, jossa teemat pyörivät ennen kaikkea johtajuuden ympärillä. Varsinaista tappelua ei kuitenkaan syntynyt, koska Scandicin Aki Käyhkö, Sofigaten Sami Karkkila ja Tehyn Jaana Laitinen-Pesola olivat melko samaa mieltä johtajuuden eri teemoista. Keskustelu pyöri myös asiakaskokemuksen ympärillä ja myös siitä oltiin melko samaa mieltä – on jätettävä asiakkaan päätettäväksi mikä on toimiva asiakaskokemus.

Asiakaskokemus on sikäli haastava asia, että se on jokaiselle ihmiselle hyvin henkilökohtainen kokemus. Osalle asiakkaista riittää se, että sähköpostiin ja kysymyksiin vastataan rivakasti tai informaatio on helposti saatavilla. Toiset kaipaavat kahvia ja pullaa kera pitkän tuumaustauon. Pitkissä asiakkuuksissa, tai miksei lyhyemmissäkin, on kiva halata asiakasta ja kysyä mitä kuuluu. Aidosti ja välittävästi, koska ainakin minua kiinnostaa juuri ihminen tekemisen takana.

Olen itse halauksien kannalla asiakaskokemuksessa, eli jos tänä vuonna haluat SuomiAreenassa halauksen, niin tule halaamaan! Ja on niitä tietysti tarjolla myös ensi vuonna ja sitä seuraavana.