Hyödynnä hiljainen kesäaika tiedottamisessa

Kannattaako kesällä tiedottaa? Tämä on kysymys, joka nousee näin kesäisin usein esille asiakaspalavereissa.

Argumentti puolesta on tietenkin kesän uutisköyhyys. Onhan heinäkuisen maanantain Hesarikin perin ohut. Seksihelteestä elämöinnillä ei voida loputtomasti sivuja täyttää eikä kesän mansikkasadon kuulumisistakaan saa jokaiselle päivälle palstanpäätä. Koska leijoniakaan ei ole esiintynyt Suomen kesässä sitten vuoden 1992, mätäkuulle tarvitaan siis oikeita uutisia.

Tärkein argumentti vastaan on se, että median kulutus pienenee kesällä. Moni on matkoilla ja Suomessakin olevat ovat lomamoodissa, eivätkä seuraa mediaa yhtä aktiivisesti kuin arkena. Totta on sekin, että esimerkiksi podcastien kulutus jopa puolittuu heinäkuussa.

Moni viestijä myös pohtii, onko heinäkuun etu jo menetetty. Havaintojeni mukaan viestijät ovat kyllä alkaneet yhä tarmokkaammin tuottaa materiaalia uutisköyhään kesäaikaan. En kuitenkaan usko, että kesä olisi vielä täynnä. Tyypillisenä heinäkuun päivänä tiedotteita liikkuu yhä aika vähän.

Kannattaa myös muistaa, että hiljainen periodi jatkuu pitkälle elokuuhun. Elokuun alku voi siis olla jopa otollisempi ajankohta tiedottaa kuin heinäkuu, johon moni viestijä on jo herännyt.

Se, kannattaako kesällä viestiä, riippuu paljon myös aiheesta. Kesällä kiinnostavat kesäiset aiheet. Sotesta ei silloin välttämättä kannata viestiä, ellei aihe satu muuten olemaan voimakkaasti esillä.

Lopuksi kannattaa vielä pitää mielessä, että kesä ei ole ainoa hiljainen tiedotusajankohta. Myös muut lomasesongit tai loman jälkeiset ajankohdat, kuten tammikuu, tarjoavat otollisia tilaisuuksia aktiiviselle tiedottajalle.