Katuremontista Facebook-kaveriksi!

Mikään ei ole yhtä masentavaa kuin ankea tiedottaminen sosiaalisessa mediassa. Koski se sitten ravintolan poikkeuksellisia aikatauluja tai vesivahinkoa, niin kirjoittajalta odotetaan tänä päivänä edes vähän persoonallisuutta. Olen poiminut pari esimerkkiä, miten hankalista ja viestintää vaativista tilanteista on selvitty omaperäisellä tyylillä.

Hämeentien mittava remontti aloitettiin helsinkiläisten suureksi “iloksi” maaliskuussa. Kyseessä on kadun peruskorjaus, jossa samalla kunnostetaan Sörnäisten metroasemaa. Työmaa koettelee monien kaupunkilaisten hermoja niin hankaloituvan liikenteen kuin meluhaitan takia.

Miten Helsingin kaupunki oli päättänyt reagoida tähän, jotta purnaava palaute saataisiin edes vähän pysymään aisoissa? Helppo vastaus – mustaa huumoria ja ironiaa viljelevällä tiedottamisella!

“Uutisia HSY:ltä

Huonot uutiset: Saatatte herätä roska-auton ääniin jo ennen kuin heräätte katuremontin ääniin.

Hyvät uutiset: Roskat viedään pois.”

Kuulostaa varmaan melko uhkarohkealta tavalta? Kun selaa Hämeentien uudistuksen Facebook-profiilia, voi huomata ällistyttävän paljon ihmisten positiivisia kommentteja ja reagoimista. Jatkuvasti kiitellään, miten hienoa on, kun hermoja raastavasta asiasta voidaan kertoa muullakin tavalla kuin kuivalla virkamieskielellä.

Toinen tapa, miten hankalasta asiasta voi tiedottaa, on eläytyminen viestin vastaanottajan rooliin. Miltä hänestä tuntuu lukea kyseinen päivitys? Olimme tuttuun tapaan hoitamassa Rukan Nordicin markkinointiviestintää viime vuonna, kun luonto päätti näyttää voimansa ja laittoi meidät haasteen eteen mäkikisoissa.

“Päivän mäkihypyn karsintakilpailu on peruttu. Maailmancupin kilpailu alkaa kello 17:30 ja mukana on 65 urheilijaa. Syy, kuten voi arvata, tuuliolosuhteet…”

Sen sijaan, että olisimme olleet kuin mitään ei olisi tapahtunut, päätimme eläytyä seuraajien “tuskaan”. Yleisö pystyi huomaamaan, että järjestäjiä ärsytti yhtä paljon, kun tuuli sotki aikataulut. Merkittävää oli, ettei yleisöltä tullut ollenkaan negatiivista palautetta.

Vuorovaikutussuhteen myötä kisan peruuntuminen tai edes remontti ei ole ikävä asia, vaan se voi olla parhaimmillaan kuin kuka tahansa hauska Facebook-kaveri, jonka julkaisuihin on helppo reagoida.

Toki kaikkiin huumori ei kolahda ja sekin on täysin ymmärrettävää, mutta nämä molemmat tapaukset ovat hyviä esimerkkejä siitä, miten viestinnässä kannattaa kokeilla rohkeasti erilaisia lähestymistapoja.