BLOGI Kauppakeskus Redi: Yhden kriisin ruumiinavaus

Yle uutisoi viime viikolla, että syyskuussa avattua kauppakeskus Rediä vaivaa asiakaspula (https://yle.fi/uutiset/3-10511940). Jutun alkuperäisessä versiossa kerrottiin, että peräti viisi yritystä on ajautunut konkurssiin. Siis viisi konkurssia kahdessa kuukaudessa!

Väite konkursseista pohjautui erään kauppakeskusyrittäjän lausuntoon. Yle päivitti juttua myöhemmin ja lisäsi siihen Redin edustajan lausunnon. Siinä Redin puhenainen myönsi, että kauppakeskuksen alku on ollut odotettua tahmeampaa, mutta kiisti konkurssit. Yle päivittikin otsikkoa muotoon “konkurssi uhkaa”.

Uutisointi ja keskustelu Redistä on jatkunut koko viikon. Samalla esiin on noussut todellisia ja alkutahmeutta selittäviä ongelmia: kauppakeskusten yleisen ahdingon verkkokaupan puristuksessa, Redin sokkelomaisuuden tai kysymyksen asiakasmäärien riittämisestä kaikille uusille keskuksille.

Tapaus on hyvä esimerkki siitä, miten media määrittää puheenaiheet. Se osoittaa myös, miten tärkeää responsiivinen viestintä on maailmassa, jossa samaa uutista voidaan päivittää vain muutaman tunnin välein. Palaaminen seuraavana päivänä tai oikaisuvaatimukset eivät paljoa auta, sillä uutinen on lävähtänyt jo satojen tuhansien silmille. Kriisiviestintäsuunnitelma antaa suuntaviivat tilanteelle, jossa päätöksiä pitää tehdä minuuteissa.

Tapaus on myös esimerkki siitä, miten somemaailmassa, joka on herkkä nopeasti syntyville kriiseille, hätätilanteetkin voidaan lopulta kääntää voitoksi hyvällä jälkihoidolla. Redi on myöntänyt ongelmat, ja sanonut korjaavansa niitä. Ymmärrystäkin on tullut: moni on muistuttanut, että uuden kauppakeskuksen vakiintuminen vie vuoden, parikin. Osa keskustelijoista on sitä mieltä, että Redi on saanut niskaansa kohtuuttomasti kritiikkiä.

Selvyyden vuoksi totean sidonnaisuudet: minä ja Source emme ole millään tavoin mukana Redissä tai sen viestinnässä.

Juhani Pajunen
Senior Advisor
Source