Kohti jatkuvampaa hyvän tekemistä

”Olemme päättäneet perinteisten joululahjojen antamisen sijaan tehdä lahjoituksen valitsemallemme hyväntekeväisyysjärjestölle.”

Tämä on viesti, joka tupsahtelee monien postilaatikoihin joulun alla – useilta eri lähettäjiltä. Hyväntekeväisyyslahjoista on tullut yritysten megatrendi, ja kiireessä samoilla otsikoilla muotoillut sähköpostit vilahtavat lukijan silmien ohi ilman sen suurempaa huomiota.

Eihän tässä trendissä sinänsä mitään vikaa ole, se vain, että se on trendi. Se siis todennäköisesti unohtuu muutaman vuoden kuluessa. Mutta vaikka trendistä tulisi niin lähettäjälle kuin vastaanottajalle jatkuvaa merkityksetöntä höttöä, on kuitenkin yksi taho, jolle se on aina merkityksellistä: avunsaaja. Ja juuri tämän vuoksi olisi tärkeää, ettei ilmiö jää vain trendiksi, jonka syrjäyttää joku tulevina vuosina syntyvä uusi trendi.

Joulun alla yritysten vastuullisuuden tunne nousee exponentiaalisesti – verrattuna muutoin kalenterivuoden aikana tehtäviin hyväntekeväisyystoimenpiteisiin. Pikagallup ystävien yrityksiin antaa osviittaa joulun kynnyksellä heräävästä ilmiöstä: nollasta sataan ja heti tammikuun alussa takaisin nollaan.

Lahjoitammeko rahaa hyväntekeväisyyteen vain, koska on joulu?

Yhteiskuntavastuu ei voi olla kerran vuodessa syntyvä ilmiö, joka lakaistaan maton alle loppiaisena, kun kuusi ja joulukoristeet kannetaan ulos tuvasta. Se on asennemuutos, jossa sitoudutaan lopullisiin päätöksiin asioiden ja tapojen muuttamisesta. Voisiko näin olla myös hyväntekeväisyyden kanssa?

Mitä jos kerran vuodessa päätänsä nostavan vastuullisuuden yltiömäisen räjähdyksen sijasta sitoutuisimmekin ympärivuotisiin avustusohjelmiin, jotka kestävät yli sesonkien ja vaihtuvien trendien. Joulun alla voisimme toivottaa tärkeille kumppaneillemme hyvää ja rauhallista joulua ja julkaista tammikuun alussa hyväntekeväisyysohjelman, johon olemme päättäneet sitoutua. Huomattaisiinko tämä paremmin myös kumppaniemme keskuudessa ja voisimmeko inspiroida myös heitä sitoutumaan samankaltaiseen ympärivuotiseen vastuunottoon?

Suunta on kuitenkin oikea! Kerrankin vuodessa tehty hyväntekeväisyyslahjoitus on parempi kuin kliseisten tuotteiden ostaminen, muoviin paketoiminen ja antaminen. Voimme antaa paljon enemmän kuin vain tavaraa ja tärkeintä on, että pysähdymme hetkeksi miettimään, millaisia tekoja voisimme tehdä ihmisten, ilmaston ja vastuullisuuden eteen kestävästi ja pysyvästi.

Hauskaa joulua toivottaen,

Jaakko Kantola
toimitusjohtaja
Source

Vastaa vielä hyväntekeväisyyslahjoituksiin liittyvään lyhyeen kyselyymme (vain neljä helppoa kysymystä):

Kiitos!