Kriisissä näkyville ponnahtaa jäävuoren kärki

Oletko koskaan miettinyt, miksi kriisi kärjistyy niin nopeasti ja ennakoimattoman oloisesti 

Kriisiin joutuneen organisaation kulttuuri on todennäköisesti pidempään ollut törmäyskurssilla yleisen mielipiteen kanssa. Kuiva ruuti syttyy hetkessä. On tehty valintoja, joita voidaan varmasti puolustaa oman toiminnan kehittämisen näkökulmasta, mutta joiden vaikutus organisaation maineeseen yhteiskunnallisena toimijana on riskialtis. 

Posti on perinteinen valtionyhtiö, josta jokaisella suomalaisella on mielipide. Yritys herättää tunteita. 

Postin palvelut myös mielletään osaksi julkista sektoria ja peruspalveluksi, jonka valtio kansalaisille tarjoaa. Siitä huolimatta Postin hallitus ja toimiva johto omaksuivat strategian, joka oli erittäin markkinahenkinen, aggressiivinen ja laajentumishaluinen. Yritystä ryhdyttiin myös johtamaan aiempaa kovemmalla kädellä, mikä johti muun muassa konfliktiin työntekijöitä edustavien tahojen kanssa. 

Seurasi kriisien suma. Toimitusjohtaja on vaihtunut, hallitusta on läksytetty, omistaja on hermostunut. Ja postin käyttäjät ovat ihmeissään.  

Tätä arvioitaessa usein kiinnitetään huomioita yksittäisiin asioihin. Olisiko se golf-osake kannattanut ostaa? Sanoiko toimitusjohtaja jotain väärin? Siitä ei suinkaan ole kyse pohjimmiltaan. Olennaista on, miten yrityksen tarina on linjassa sen kanssa, mitä yleisesti pidetään hyväksyttävänä, arvostettavana ja kunnioitettavana. On mahdollista ja joskus jopa pakollista rikkoa tätä vastaan vaikeina taloudellisina aikoina tai liiketoiminnan muutosten edessä, mutta silloinkin on huomioitava, miten omasta toiminnasta kerrotaan ulospäin. Tarinan on oltava eheä, niin myötä- kuin vastamäessä. 

Kriisissä näemme jäävuoren kärjen, joka on koko vuoresta vain häviävän pieni osa. Se on tietysti hoidettava, ja osaavilla strategisen-, digitaalisen-, ja kriisiviestinnän työkaluilla se saadaan hallintaan. 

Sitä tärkeämpää on kuitenkin miettiä etukäteen, mitkä ovat organisaation vaaran paikkoja, mitä hankalaa on kätketty verhon taakse – ja miten näihin vastataan. Tämä työ kannattaa aloittaa nyt. 

Mikä on teidän yrityksenne taseeseen upotettu golf-osake, joka seuraavassa kovassa paikassa löytää paikkansa lööpeistä?