Kuka auttaa pientä tonnilla?

Startup-maailmassa yrityksen kassavirta ei ole vielä ehtinyt vakiintua ja jokaisen pennin käyttöä mietitään tarkkaan. Markkinointiviestintä jää usein vähemmälle huomiolle, kun keskitytään olennaiseen ja selviämiseen päivästä toiseen. Hiljattain julkaistun Danske Bankin ja Arkwrightxin kyselyn tuloksissa oli mielenkiintoista se, että startupeissa tienataan keskimäärin 3 538 euroa kuussa. Ymmärrän kyllä vallan hyvin, että myös palkkaa pitää maksaa, mutta mielestäni summa oli yllättävän iso.

Olemme olleet monen startup-kokoluokan yrityksen kasvussa mukana. Startupien mukana kasvamisessa se suola piileekin, ainakin meillä. Välillä on mukava saada pienen budjetin haaste, jossa aivoja joutuu aidosti haastamaan. Miten maksimoida markkinointiviestinnän vaikuttavuus? Siinä ei sadan tonnin kertabudjettiin tottunut mainoshipsteri pääse helpolla. Pitää olla noheva. Toteuttamamme GreenStreetin tarina (video blogin lopussa) on esimerkki startupille tehdystä kevyestä kokonaisuudesta – ja sitä oli ilo tehdä. Moni pitää myös raakakakuista. 😉

Startupeista ei varsinaisesti ole edes eri markkinointiviestinnän toimijoiden kesken kilpailua, koska monet isommat hakevat voittoja, joita usein pienistä yrityksistä ei saa irti. Toivon, että pääsemme auttamaan vielä montaa pientä kasvamaan, koska työ on todella palkitsevaa.

Tässä startupeille muutama vinkki, joilla pääsee alkuun markkinointiviestinnässä:

  • Mikä on tärkein kokonaisuus, joka pitää laittaa kuntoon eli marssijärjestys?
  • Mitä halutaan saavuttaa?
  • Oletko määrittänyt asiakkaasi ja kohderyhmäsi?
  • Oletko sitoutunut siihen, että kasvussasi on mukana toinen pyörä, markkinointiviestintäkumppani?
  • Mitä olet valmis tekemään itse ja minkä annat kumppanille?
  • Löytyykö alalta tahoja (pieniä tai isoja), joiden kanssa voi tehdä yhteismarkkinointia?
  • Markkinointiviestintä on investointi, ei vain kulu.

Miten itse markkinoisit tonnilla?