Muista nämä viisi asiaa, kun teet podcastia

Podcasteista puhutaan paljon. Asiakkaiden kanssa keskustellessani olen kuitenkin kuullut monen pohtivan, miten podcasteista oikein saa bisneshyötyä: miten tehdä podcast, jota oikeasti kuunnellaan.

Tässä ovat omat viisi vinkkiäni:

1. Tee tarpeeksi pitkä jakso

Nettimaailmassa olemme tottuneet siihen, että sisältöä ainoastaan silmäillään. Parin minuutin mittainen viipyminen sivustolla tai sata sekuntia videon katselua on jo saavutus.

Podcastilla asia on toisin. Podcastia kuunnellaan keskimäärin 38 minuuttia kerrallaan ja 80 prosenttia kuuntelee jakson loppuun. Miksi siis tarjoaisit 5­­–10 minuutin jaksoa, kun kuulija on valmis kuuntelemaan puoli tuntia?

2. Tee sarja

Podcastin kuulija on siis hyvin uskollinen, kunhan hän ensin löytää podcastin. Podcastin markkinoinnissa juuri tämä on se suurin kynnys.

Löytäminen tapahtuu usein hitaasti, ajan kanssa, joten siksi kannattaa tehdä pitkä, vähintään 8­­–10 jaksoa sisältävä sarja. Yksittäinen jakso hukkuu muuhun tarjontaan.

Podcastin kuulijan uskollisuus näkyy myös siinä, että kuulija voi hyvinkin kuunnella puolet sarjan jaksoista. Miksi siis tarjota vain muutamaa jaksoa?

 3. Laita podcast sinne, missä kohderyhmäsi on

Vanhan hokeman mukaan vähittäiskaupan menestyksen ratkaisee “sijainti, sijainti, sijainti”. Tämä pätee myös podcasteihin.

Podcast pitää siis löytyä niistä paikoista eli alustoista, joihin ihmiset hakeutuvat podcasteja etsimään. Suosittuja alustoja ovat mm. Supla ja SoundCloud.

Podcastia pitää myös promota, vain harva ohjelma löytää yleisönsä itsestään. Hyödynnä siis omat ja podcastin haastateltavien somekanavat, hakukoneoptimoi sisältö, tarjoa podcasteja medialle uutisoitavaksi, tee display-mainontaa… Keinoja on monia.

 4. Tee kunnon käsikirjoitus

Moni podcast tehdään iskemällä mikrofoni keskelle pöytää ja sitten painetaan REC-nappia. Noin viiden minuutin kohdalla jutustelua päästään itse asiaan.

Vaikka podcast on luonteeltaan hidas väline, siihen pätevät aivan samat lainalaisuudet kuin muuhunkin hyvään sisältöön. Terävä alku, syventävä keskivaihe ja loppuhuipennus. Puoli tuntia on pitkä aika, joten tarinaa pitää rytmittää. Siihen pitää tuoda vaihtelua, sillä 30 minuuttia pelkkää pölinää on raskasta.

Podcasteja kuunnellaan paljon suosittelujen perusteella. Millä perusteella kuulija suosittelee podcastia kaverilleen? Tietenkin sillä perusteella, että ohjelma oli hyvä.

 5. Tekninen laatu kuntoon

Nykyään tekniikan hinta on tullut alas. Enää ei tarvita huippukalustoa kunnollisen äänenlaadun tekemiseen.

Ihan pelkällä puhelimella podcastia ei kuitenkaan voi äänittää, mutta jo muutaman satasen investoinnilla pääsee hyvään alkuun ja voi saada aikaiseksi riittävän teknisen äänenlaadun.

Juhani Pajunen
Senior Advisor