Muutoksen keskipisteessä – onko organisaatiostasi kameleontiksi?

Kevään aikana Suomeen vyöryi uudenlainen globaali kriisi, jonka mittakaavaa ja seurauksia kukaan ei osannut aavistaa. Muutamassa kuukaudessa se on muuttanut työ– ja elintapojamme erilaisin tavoinosaa jopa pysyvästi. 

Koronaviruksen aiheuttamaa tilannetta on verrattu mediassa 1930-luvulla maailmaa ravistelleeseen Suureen lamaan. Yhteistä kaikille taloudellisen taantumisen jaksoille on ollut se, että markkinat eivät ole niiden jälkeen enää koskaan palanneet ennalleen.
  
Kaikesta huolimatta vaikeat ajat myös luovat uusia innovaatioita, joiden avulla yhteiskunta ponnistaa jälleen huipulle. Kuljemme tänäänkin farkuissa, jotka ovat alunperin 1930-luvulla työläisille keksityt kulutusta kestävät housut. 1990-luvun laman seurauksena tuplaantui Suomen Keksintösäätiön saama hakemusmäärä keksintötukeen, mikä tarkoitti ennätysmäärää uusia kotimaisia tuoteideoita 

Parhaimmillaan taantumakausista seuraa luovaa tuhoa, jonka avulla jäykät ja vanhentuneet rakenteet siivotaan pois joustavampien, antihauraiden eli iskujen vaikutuksesta paremmiksi kehittyvien ja toimivien ratkaisujen tieltä. Paras tie pohjalta korkeuksiin on uusien, yrityksille ja organisaatioille hyödyllisiksi osoittautuvien innovaatioiden kautta. Kysyntää toimiville palveluille tulee olemaan jatkossakin. Jo nyt muun muassa striimaus ja digipalvelujen käyttö ovat kasvaneet merkittävästi viime kuukausien aikana 

Hienoa nykypäivän innovoinnissa on myös se, että keksinnön ei tarvitse olla aina konkretiaa innovaatio voi olla myös uusia työskentelytapoja, uudenlaisia metodeja, palveluita ja ratkaisuja. Jokaisesta kriisistä aukeaa uusi mahdollisuus, johon tulevaisuuteen katsovat yritykset pystyvät tarttumaan parhaiten 

Apuna prosessissa voit hyödyntää muutosmuotoilua. Edellisvuosien aikana palvelumuotoilusta ja palvelumuotoilun metodeista tuli tuttuja työkaluja ratkaisujen kehittämiseen, mutta muutosmuotoilu vie kehittämisen askeleen pidemmällle. Muutosmuotoilu on parhaimmillaan antihaurautta ja kykyä kehittää organisaatiosi toimintaa sellaiseksi, että se pystyy kohtaamaan uudet haasteet ja muuntautumaan niiden mukaan.
  

Muutosmuotoilusta voit lukea lisää tutustumalla Source & Kitchenin tuottamaan oppaaseen aiheesta.

 

Lisätietoja:
Kimmo Kena
Palvelumuotoilija
p. +358 40 053 3075
kimmo.kena@thekitchen.fi