Tahtotilasta toiminnaksi

Erittäin poikkeuksellisia aikoja. Niin voisi kuvailla vuotta 2020, jolloin teimme ensimmäisen itseämme koskevan vastuullisuusraportin. Aikaisemmin omina yrityksinä toimineet markkinointitoimisto Kitchen ja viestintätoimisto Source yhdistyivät täyden palvelun markkinointiviestintätoimistoksi. Kahdessa eri yrityksessä kasvaneet työntekijät ja omistajat ovat nyt yhtä, ja Source on syntynyt uudelleen.

Mitä omalle työlleni käy?

Yritysjärjestelyt aiheuttavat usein kysymyksiä: onko minun työlleni tilausta uudessa tilanteessa? Tietääkö uusi esihenkilö, mitä osaan? Ihmisten ja työkulttuurien yhteensovittaminen vie aikaa ja vaatii yhdessä olemista sekä yhdessä tekemistä. Tilannetta ei helpottanut, että vuosi 2020 alkoi pandemialla ja koko maailma meni kiinni – niin myös meidän toimistomme Lauttasaaressa. Siirryimme etätyöskentelyn aikakauteen. Ja kaikesta huolimatta, päätimme kuitenkin sijoittaa vastuullisuusraporttiin. Miksi?

Vastuullisuudesta kilpailuetua

Uskomme Sourcessa, että vastuullisuus on keskeinen osa-alue menestyvän yrityksen ja organisaation strategiassa. Yritykset ja organisaatiot, jotka toimivat vastuuttomasti, menettävät arvoa ja arvostusta. Yritykset ja organisaatiot, jotka taas toimivat vastuullisesti, ansaitsevat arvoa ja arvostusta. Tämän olemme oppineet asiakkailtamme.

Markkinointiviestintätoimistolle on luontaista katsoa ulospäin ja auttaa toisten tarinoiden kertomisessa. Meidän tehtävämme on olla toisten taustalla tukemassa heitä. Vastuullisuusviestinnässä sanojen sijaan keskeisiä ovat kuitenkin teot, ja ymmärsimme, että vastuullisuusraportin prosessin läpivieminen omassa yrityksessämme antaisi meille avaimet asiakkaidemme entistä parempaan ymmärtämiseen.

Vastuullisuus on asenne

Ympäristötietoisuus, sosiaalinen ja taloudellinen oikeudenmukaisuus sekä tasa-arvo ovat myös sourcelaisia lähellä. Nyt, vastuullisuusraportin myötä, näitä asioita päästiin mittaamaan ja tilastoimaan. Kun asiat on nimetty ja tilastoitu, niitä voidaan muuttaa. Suurkiitos myös kumppanillemme, Vehryt Oy:lle. Ilman heitä raportti olisi jäänyt tekemättä.

Vaikka esille tuli paljon parannettavaa, vastuullisuusohjelman integrointi osaksi Sourcen strategiaa on ollut positiivinen prosessi. Tietoisuus toimintamme vastuullisuudesta on koettu motivoivaksi ja se on lisännyt yhteisöllisyyttä keskuudessamme entisestään. Taloudellisen ja sosiaalisen vastuullisuuden osa-alueilla pitkäjänteinen työmme hyvinvoivan ja reilun työkulttuurin rakentamiseksi kantaa hedelmää, mutta ympäristövastuun saralla moni toimenpide on vielä pantava alulle. Se sopii, koska me haluamme edistää näitä asioita.

Nyt tiedämme, mistä aloittaa. Jatkossa kehitämme vastuullisuutta jatkuvasti ja raportoimme siitä säännöllisesti.

Katso täältä, kuinka tuotamme vastuullista markkinointiviestintää!

 

Ilkka Hellman, partner

CFO

+358 50 517 9079

ilkka.hellman@source.fi