Vieraskynä – harvoin käytetty, mutta tehokas keino ajatusjohtajuuteen

Vieraskynäkirjoitukset eli lehtien mielipidepalstoille lähetettävät asiantuntijakirjoitukset ovat tehokkaita, mutta melko harvoin käytettyjä työkaluja ajatusjohtajuuden luomiseen. Vieraskynätekstejä julkaistaan eri lehdissä eri nimillä, kuten Debatti (Kauppalehti), Tebatti (Talouselämä) tai Vieraskynä (HS).

Vieraskynät ovat poikkeuksellisen vaikuttavia, koska niitä julkaisevat lehdet, joita päättäjät lukevat. Arvostetussa ympäristössä eli laatulehdessä sekä teksti että kirjoittaja saavat korkean uskottavuuden. 

Vieraskynäkirjoituksilla on erittäin korkea läpimenoprosentti. Tilastoja asiasta ei ole, mutta kokemukseni pohjalta sanoisin, että hyvin tehty vieraskynä pääsee kyllä jopa 80 % todennäköisyydellä läpi kohdemediassaan.

Toisinaan vieraskynä alkaa elää omaa elämäänsä ja poikii jatkojuttuja, kun muut mediat alkavat siteerata hyvää mielipidekirjoitusta.

Monivaiheinen prosessi

Vieraskynän tekeminen ei ole niin yksinkertainen prosessi kuin miltä se saattaa vaikuttaa. Lehdistötiedotteeseen verrattuna työmäärä on huomattavasti suurempi. Tämä johtuu siitä, että siinä missä nykyiset lehdistötiedotteet kertovat uutisen tärkeimmät faktat, vieraskynäteksteissä pitää olla eri lailla syvyyttä. Vieraskynä on leimallisesti asiantuntijakirjoitus.

Vieraskynä vaatii myös tiukkaa räätälöintiä kohdemedian mukaan. Toisinaan tekstiä pitää lyhentää, toisinaan pidentää. Hyvä työluku pituudelle on 3000 merkkiä. Joskus taas kohdemedia pitää tekstiä mielenkiintoisena sinänsä, mutta toivoo jonkun itselle tärkeän näkökulman nostoa voimakkaammin. 

Läpimeno voi viedä kuukausia

Monille on yllätys, että vaikka vieraskynät menevät läpi lopulta korkealla todennäköisyydellä, prosessi voi viedä aikaa. Tiedotehan yleensä julkaistaan heti tai vähintään muutaman päivän kuluessa. Vieraskynissä sen sijaan koko prosessi ensimmäisestä yhteydenotosta julkaisuun vie helposti kuukausia – henkilökohtainen ennätykseni on 15 kuukautta. Leveä aikaikkuna johtuu toisaalta räätälöinnistä, toisaalta siitä, että medioilla on juttuja usein melkoinen määrä varastossa, joten sopivan sauman löytäminen voi viedä aikaa.

 

Ota yhteyttä, jos haluat kuulla lisää vieraskynän hyödyntämisestä!

 

Seuraa toimistomme arkea ja käänteitä FacebookissaInstagramissa, Twitterissä ja LinkedInissä.