Viestinnän uusi vuosikymmen – mitä odotettavissa?

Jos alkaneelle vuosikymmenelle pitäisi markkinoinnin ja viestinnän alalta antaa yksi ennustus, se olisi: luovuus iskee takaisin!

Miksi ennustan, että luovuus iskee takaisin? Eikö luovuus ole aina ole ollut erottamaton osa markkinointiviestinnän alaa? Toki, mutta luovuus on jäänyt taka-alalle viime vuosikymmenen aikana, kun ala on teknistynyt pitkälti. Somella on ollut tässä vahva vaikutus. Teknistymisestä on seurannut puolestaan analytiikan ja mittaamisen valtava nousu.

Näiden eräänlaisten kovempien arvojen voittokulku 2010-luvulla on työntänyt alamme perinteisen kulmakiven, luovuuden, hieman syrjään. Kuitenkin jo viime vuosikymmenen lopulla havaittiin, että uudesta hienosta teknologiasta ei ole mitään hyötyä, jos sisältö ei ole puhuttelevaa – ja sävähdyttävän sisällön tekoon luovuus on avain. Vastaavasti hienostuneinkaan analytiikka ei auta, jos ei ole mitään järkevää, mitä mitata.

Luovuuden nousu ei ole vain pelkkä tulevaisuuden tutkijan ennustus, vaan se on jo manifestoitunut käytännössä, kun maailman johtaviin teknologia- ja liikkeenjohdon konsulttitaloihin kuuluva Accenture osti monisatapäisen luovan toimiston Englannista. Perusteena oli juuri se, että moderni teknologia voi tehdä ihmeitä, mutta vain jos teknologian hienouksia päästään hyödyntämään vetoavilla tarinoilla – ja ne vaativat luovuutta. Pelkkä teknologia itsessään ei tee mitään ilman kunnon sisältöä.

Tarinankerronnasta on puhuttu ainakin jo 90-luvulta Rolf Jensenin The Dream Societyn ilmestymisestä lähtien. Me Source & Kitchenissä uskomme, että tarinankerronta elää renessanssia juuri samasta syystä kuin luovuuskin. Tarinankerrontahan on luovuuden lopputuote.