Valtakunnallinen #Kausitöitä-rekrytointikampanja
Yhdessä työvoiman liikkuvuus Euroopassa -hankkeen, TEM:n, MMM:n ja MTK:n kanssa toteutettu #kausitöitä-rekrytointikampanja houkuttelee potentiaalisia työnhakijoita suomalaisille maatiloille töihin.
Haaste
Koronavirusepidemian vuoksi ulkomaisen kausityövoiman saanti suomalaisille maatiloille on hyvin epävarmaa. Toimeksiantona oli houkutella potentiaalisia työntekijöitä MTK:n ”työtäsuomesta.fi”-sivustolle ja TE-palvelut-sivustolle tutustumaan avoimiin työpaikkoihin maaseudulla.
Toteutus
Kampanja tavoitteli ensisijaisesti nuoria aikuisia, mutta käytännössä kaikki maatilalla työskentelystä kiinnostuneet olivat potentiaalista kohdeyleisöä. Pääkohderyhmä oli opiskelijat, kv-opiskelijat, nuoret aikuiset sekä Suomessa asuvat maahanmuuttajat. Kampanjan lähtökohtana oli tarjota vahvaa valtakunnallista näkyvyyttä.
Lähestymiskulma nojasi vahvasti populäärikulttuuriin muun muassa sloganin muodossa: ”Tule maajussille työkaveriksi – maalla on nyt #kausitöitä juuri sinulle”. Idea näkyy erottuvassa, tunnelmaltaan maalaisromanttisessa visuaalisessa ilmeessä, joka erottaa mainonnan muista rekrytointi-ilmoituksista.
Kampanja toteutettiin kohderyhmän suosimissa digitaalisissa kanavissa, joiden avulla kohderyhmä tavoitettiin kattavasti ja kustannustehokkaasti. Lisäksi toteutettiin YLE:n tietoisku.
Tulokset
Pienestä mediabudjetista huolimatta kampanja oli ennennäkemätön menestys. Se herätti valtavati kiinnostusta ja keskustelua. Kampanjasivulla kävi ensimmäisen kuukauden aikana yli 400 000 uniikkia kävijää. Potentiaalisia kausityöläisiä ohjattiin sivuston kautta TöitäSuomesta.fi- ja TE-palvelut.fi-sivustoille yli 100 000 kpl.
Kampanjan ensimmäinen vaihe loppuu toukokuun alussa, mutta tarve kausityöntekijöille jatkuu sadonkorjuuseen saakka elokuulle. Siksi kampanjaa päätettiin jatkaa kesäkuussa, jotta ihmisten kiinnostus kausitöitä kohtaan ei hiipuisi.
”Kampanjan suunnittelu käynnistyi todella sujuvasti, vaikka toimijoita oli useita ja aikataulu tiukka. Olemme erittäin tyytyväisiä sen visuaalisuuteen sekä viestintään, ja lopputulos vastasi täysin odotuksiamme. Source & Kitchenin itsenäinen ote kampanjan vetämiseen oli ratkaisevan tärkeää tällä aikataululla ja ilman heidän panostustaan emme olisi varmasti onnistuneet”, Hanna Kukkonen Työvoiman liikkuvuus Euroopasta -hankkeesta kommentoi.