Koko Suomi harjaa
Valtakunnallisen Koko Suomi harjaa -kampanjan tavoitteena oli kannustaa suomalaiset harjaamaan hampaansa aamuin illoin fluorihammastahnalla.
Haaste
Suomalaiset harjaavat hampaitaan harvimmin Pohjoismaissa, ja huolestuttavan usein tämä koskee suomalaisnuoria. Epäsäännöllinen hampaiden harjaus lisää reikiintymisen riskiä ja on yhteydessä ientulehdukseen, ja näin myös välillisesti koko kehon terveyteen. Suun terveyden kannalta on välttämätöntä harjata hampaat kahdesti vuorokaudessa fluoritahnalla. Jotta Suomi saadaan nostettua muiden Pohjoismaiden tasolle, olisi tietoisuutta aiheesta lisättävä.
Toteutus
Haasteeseen tartuttiin Koko Suomi harjaa –somekampanjalla, jotta mahdollisimman moni suomalainen voisi osallistua. Tunnetut somevaikuttajat Lotta ja pappa sekä Elina ja Sofia otettiin mukaan kampanjan kasvoiksi ja haastamaan suomalaisia harjaamaan hampaitaan. Tuloksena syntyi neljä eri videota, joissa vaikuttajat kannustavat osallistumaan kampanjaan kuvaamalla oman videon hampaiden harjauksestaan. Videot esitettiin kampanjaa varten perustetuilla sometileillä sekä myös Ylen tietoiskuina Ylen kanavilla. Pääviestin ohella kampanjan sometileillä julkaistiin myös lähes päivittäin muuta suunterveyteen liittyvää materiaalia ja suomalaisten omia videoita.
Tulokset
Koko Suomi harjaa keräsi orgaanisesti reilun kolmen kampanjaviikon aikana suuren yleisön eri somekanavissa. Yli 220 000 ihmistä näki kampanjan, ja useita satoja suomalaisia sekä organisaatioita osallistui haasteeseen virallista #kokosuomiharjaa–hashtagia käyttäen. Samoin julkaisut keräsivät tuhansia tykkäyksiä ja satoja jakoja. Ylen kanavien kautta tavoitettiin myös miljoonayleisö.
Asiakkaan palaute
“ACFF:n Pohjoismaiden liittouman Suomen edustajana, Koko Suomi harjaa -kampanjan asiantuntijaryhmän vetäjänä ja yhtenä vastuuhenkilönä olen todella tyytyväinen, että saimme kampanjan toteutukseen ammattilaisten näkemystä, kokemusta ja käytännön apua. Esimerkkinä ovat ammattimaisesti toteutetut kampanjan infograafit, sometilit ja näiden ylläpito. Tärkeä asia sai näin näkyvyyttä. Toivottavasti viesti vaikuttaa ihmisten arkitoimiin ja kaikki tietävät, mitä tarkoittaa 2×2 +fluoritahna”, kertoo Vuokko Anttonen.
Kampanjan takana oli Alliance for Cavity Free (ACFF) -liittouma. Colgate halusi olla mukana tukemassa kampanjaa, jonka merkitys suomalaisen suunterveyden edistämisessä on merkittävä ja osa ACFF:n globaalia kampanjaa. Koko Suomi harjaa toteutettiin yhteistyössä markkinointitoimisto Johtimen kanssa.