RUKA NORDIC

Ruka Nordic on mäkihypyn, yhdistetyn ja maastohiihdon maailmancup-osakilpailu Rukalla. Tapahtumaan osallistuu vuosittain jopa 400 urheilijaa 30:sta eri maasta ja katsojia on noin 20 000.

Haaste

Tapahtuman vuosittaisena haasteena on tavoittaa kehittyvä kohderyhmä ja media, sekä ylläpitää suhteita kansainvälisiin toimijoihin – ja luoda paras Nordic koskaan. Markkinoinnin ja viestinnän on kehityttävä vallitsevien trendien mukaisesti: mediapalveluiden on vastattava median tarpeisiin ja kehityttävä muun tapahtuman mukana, viestinnässä ja markkinoinnissa taas on pystyttävä hyödyntämään uusia alustoja ja keinoja kohderyhmän tavoittamiseksi.

Ratkaisu

Joka vuosi tapahtumalle luodaan viestintä- ja somekello sekä kampanja, jossa kiteytyvät urheilumaailman ajankohtaiset asiat sekä tapahtuma- ja viestintäalan trendit. Kilpailun käynnistyttyä olemme paikalla koko tapahtumaviikon ajan, jotta voimme varmistaa toivotut järjestelyt medialle ja olla jatkuvasti yhteistyötahojen tavoitettavissa.

Toteutus

Kampanjaidea ja markkinoinnin ja viestinnän lähtökohdat määritetään hyvissä ajoin ennen kesää tapahtumapäivämäärien ja kilpailutapahtumien vahvistuttua FIS:n kevätkokouksessa. Vuosisuunnitelmassa huomioidaan eri kohderyhmät ja viestinnän ja markkinoinnin tavoitteet. Markkinointia varten perustetaan oma markkinointiryhmä ja sekä markkinoinnissa että viestinnässä tehdään yhteistyötä esimerkiksi Suomen Hiihtoliiton kanssa.

Tulokset

Tapahtuma on kasvanut merkittävästi vuosien varrella ja sen viestintä on monipuolistunut ja uusia viestintäkanavia on otettu käyttöön. Pitkään jatkunut yhteistyö mahdollistaa jatkuvan toiminnan kehittämisen aiempien vuosien tuloksiin peilaten.

Asiakkaan palaute

“Olemme varmasti Sourcen pitkäaikaisimpia asiakkaita – ja itse asiassa yhteistyömme on alkanut jo ennen Sourcen syntyä. Kaikkien sourcelaisten kanssa on aina kiva tehdä töitä ja pitkäaikainen yhteistyö puhuu varmasti sen puolesta, miksi yhä yhdessä Ruka Nordicia teemme.”

“MARKKINOINNIN JA VIESTINNÄN ON KEHITYTTÄVÄ VALLITSEVIEN TRENDIEN MUKAISESTI.”